Rośliny akwariowe - trudność uprawy

Niniejszy wpis poświęcony jest mojej subiektywnej ocenie trudności hodowli roślin akwariowych z czysto amatorskiego puntu widzenia. Opisuję wyłącznie gatunki, które sam hodowałem/hoduję.

Założenia:
- brak CO2.
- brak "żyznego" podłoża - wszystkie rośliny trzymam na jałowym żwirku, sporadycznie zasilanym kulkami nawozowymi.
- nawożenie nawozami w płynie (łatwe nawet dla amatora) - Aldehyd Glutarowy czyli węgiel w płynie, Micro, Potas, sporadycznie Fosfor.
- zakres typowych dla moich akwariów parametrów wody - KH - 2-3; GH 11-13; Ph - 7,0-7,4; FE - 0,2-0,5; K - 20-30; PO4 - 0,2-1,5; NO3 - 5-20.

Oświetlenie  - podaję wartości ledów. Przy przeliczeniu na standardowe świetlówki zwykle stosuje się mnożnik x2 (czyli 0,2 W led odpowiada 0,4 W standardowych świetlówek). Oświetlenie w moich akwariach to w stanie na chwilę obecną to orientacyjnie odpowiednio: 0,15 W, 0,3 W oraz 0,4 W (wszędzie led).

Podpowiedź - jeśli którąś z roślinek wystawiam na sprzedaż, to znaczy, że w powyższych warunkach na tyle ładnie mi się rozrastają, że mam ich nadmiar;)




Grupa 1

Rośliny bardzo łatwe - ładnie rosną nawet przy 0,15 W. Przypuszczam, że w większości przypadków dałyby sobie radę i bez żadnego nawożenia.

Łodygówki:

Najas Guadelupensis

Heteranthera Zosterifolia (która jednak przy małym świetle nieco nieładnie rośnie na wysokość).

Paprotnica


Mchy i wątrobowce:

Wątrobowiec Pelia (można odnieść wrażenie, że rósłby nawet po ciemku).

Christmas Moss

Java Moss

Willow Moss

Phoenix Moss

Stringy Moss

Uwaga! W lepszych warunkach oświetleniowych mchy rosną znacznie szybciej.


Epifity:

Anubias Bonsai

Microsorum Pteropus Narrow

Bucephalandra Wavy Green

Uwaga! - powyższe epifity rosną bardzo powoli!





Grupa 2

Rośliny łatwe w hodowli. Bardzo ładnie rosną przy 0,3 W, nie lubią jednak być zacienione przez inne rośliny, wtedy ich wzrost jest upośledzony.

Łodygówki:

Limnophila Sessiliflora (jeśli tylko nie jest zacieniona rośnie w oczach!)

Moczarka Argentyńska (roślinka zasadniczo łatwa ale czasem bywa kapryśna)

Rotala Rotundifolia Indica

Hygrophila Siamensis

Hygrophila Polysperma Rosanerwig

Hydrocotyke Tripartitia Japan

Pogestomon Helferi (ważne żeby nie była zacieniona!)

Didiplis Diandra (w Internecie uchodzi za roślinę średnio-trudną, ale u mnie, o dziwo rośnie całkiem sprawnie)

Echinodorus Tenellus (rośnie średnio-szybko; starsze źdzbła mają u mnie tendencję do oglaniania się)

Alternathera Reineckii Mini (rośnie ale powoli)

Staurogyne Repens (rośnie ale powoli)


Rośliny pływające:

Wgłębka Wodna

Pistia Rozetkowa




Grupa 3

Rośliny średniotrudne. Niby u mnie rosną, ale dość powoli, z oporami i rzadko miewam nadwyżki. Raczej nie polecam do czysto amatorskiej hodowli przy założeniach jak powyżej.

Rotala (Ammania) Bonsai

Monte Carlo

Eleocharis Parvula

Eleocharis Xingu.




Grupa 4

Rośliny trudne, nie nadające się do amatorskiej hodowli przy warunkach jak powyżej (nie udało mi się ich utrzymać przy życiu).

Limnophila Aromatica

Hygrophila Pinnatifida


Chciałbyś nabyć którąś z powyższych roślin? Zapraszam do mojego sklepiku na olx:

Moja oferta na olx

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz